Efficiënte ladingzekering is afhankelijk van de soort goederen en begint met de juiste, transportgeschikte verpakking, het beladen en het stouwen en zekeren van de te laden goederen. Alleen goed verpakte en gestouwde goederen kunnen transport- en verkeersveilig gezekerd en getransporteerd worden.

Inwerking van krachten op de goederen tijdens het transport

Bij normaal rijgedrag (daaronder vallen ook noodstops, versnellingen, uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek) werken enorme krachten in op de lading.


Voorbeeld: 0,5 G op de zijkant betekent dat geladen goederen met een gewicht van 10 ton met een kracht van tot 5 ton gewicht tegen de huif kunnen drukken: 0,5 G = 50% van het eigen gewicht.

Krachtinwerking op geladen goederen bij transport over de weg

Krachtinwerking op geladen goederen bij transport over de weg

Krachtinwerking op geladen goederen bij intermodaal vervoer

Intermodaal vervoer Intermodaal vervoer

Door het verplaatsen van wagons in stations en door rol- en stampbewegingen op schepen werken hogere krachten in op de geladen goederen dan bij trucking over de weg.


Hierdoor zijn bij transporten in intermodaal vervoer extra ladingzekeringsmaatregelen nodig:


  • Omdat de opleggers op de wagon ook tegen de rijrichting in worden geladen, moeten de geladen goederen ook tegen een verschuiving naar achter gezekerd zijn.
  • Let op de beste gewichtsverdeling op de oplegger. Vermijd lading waarbij het gewicht voorin of achterin de oplegger komt te liggen!
  • Controleer voor elke overdracht bij de terminal/haven of bij elke overdracht van de oplegger nogmaals de juiste ladingzekering (bijvoorbeeld voldoende spankracht van de spanbanden).

Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - spoor

Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - spoor Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - spoor

Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - schip

Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - schip Krachtinwerkingen tijdens intermodaal vervoer - schip

De manieren van ladingzekering

Vormsluitende ladingszekering

Bij vormsluitende ladingzekering worden de te laden goederen direct en zonder lege ruimtes tot aan de begrenzing van de laadruimte (kopschot, zijwand, rongen, enz.) geladen.
Vormsluitende belading geldt in combinatie met XL-opleggers als bijzonder efficiënte methode van ladingszekering.
Als dit op basis van de aard van de te laden goederen niet mogelijk is, dan kan de vormsluiting bereikt worden door gebruik te maken van spanbanden en hulpmiddelen. Vormsluitende methodes van ladingszekering met spanbanden zijn bijvoorbeeld cross- en spring-lashing, de kop- of stropsjorring.

Ladingzekering met klemsjorring

Bij ladingszekering met klemsjorring wordt door het neerjorren van de te laden goederen de gewichtskracht van de te laden goederen verhoogd en zo een betere ladingszekering bereikt.
Ladingszekering met klemsjorring: bij het omlaagsjorren verliezen de riemen bij afnemende hoeken aan sjorkracht

Gecombineerde ladingszekering

Bij gecombineerde ladingzekering worden elementen van de vormsluitende ladingszekering en de ladingszekering met klemsjorring gecombineerd. De te laden goederen worden bijvoorbeeld tegen het kopschot geladen en met spanbanden vormsluitend en met klemsjorring gezekerd. In de praktijk is dit een heel vaak gebruikte methode van ladingszekering.
Zekering voor intermodaal vervoer: naar voren, naar de zijkanten en naar achter, met gebruik van antislipmatten
Bij de hier afgedrukte afbeeldingen gaat het om symbolische afbeeldingen. Informatiebladen met concrete voorbeelden uit de praktijk volgens EN 12195-1 over de verschillende methodes van ladingszekering voor verschillende productgroepen kunt u via uw contactpersoon krijgen.

Videoclip "Soorten ladingszekering"

Soorten ladingszekering play
True
http://www.lkw-walter.be/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-arten.jpg

Spanbanden en hulpmiddelen voor ladingszekering

Een voldoende aantal ladingszekeringsmiddelen (spanbanden, hoekbeschermers, antislipmatten) en hun onberispelijke toestand zijn basisvoorwaarden voor een effectieve ladingszekering.
Spanband met ratel met lange hefboom Spanband met ratel met lange hefboom Spankrachtmeetapparaat Spankrachtmeetapparaat

Spanbanden en spankrachtmeetapparaat

Spanbanden dienen in eerste instantie voor het creëren van een ladingzekering met klemsjorring en een vormsluitende ladingszekering op de vrachtwagen. Door het neersjorren wordt de gewichtskracht verhoogd en een betere ladingszekering bereikt. In principe wordt onderscheid gemaakt tussen:

  • Ratel met korte hefboom met ca. 350 daN (kg) spankracht
  • Ratel met lange hefboom met ca. 500 daN (kg) spankracht

De effectieve spankracht hangt er in principe van af, met welke krachtinspanning de spanband met de ratel wordt aangetrokken. Daarom kan de effectief bereikte spankracht alleen met behulp van een spankrachtmeetapparaat bepaald worden.

Videoclip "Gebruik vanspanbanden"

Gebruik vanspanbanden play
True
http://www.lkw-walter.be/-/m/images/lkw/transportunternehmer/lkw-walter-video-spanngurte.jpg

Hulpmiddelen: antislipmatten en hoekbeschermers

In principe verhogen antislipmatten de wrijvingswaarde. Deze eigenschap is bij de ladingszekering echter slechts bij bepaalde producten een voordeel. Bij andere producten kan het gebruik hiervanzelfs een negatief effect hebben (bijvoorbeeld goederen die op een pallet verglijden, versterkt kanteleffect).


Hoekbeschermers beschermen niet alleen de geladen goederen en de spanband, maar zijn ook een effectief hulpmiddel voor ladingszekering. Ze verdelen de spankracht gelijkmatig.


Registreer nu en word partner!

Meer informatie over het thema "Ladingszekering" is alleen voor partners verkrijgbaar.
Registreer u nog vandaag en profiteer van de vele voordelen van een samenwerking!

Verdere informatie:

^ - Top

Deze website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke gebruikerservaring te kunnen bieden. Door de website te gebruiken, stemt u in met het opslaan van cookies. Meer informatie vindt u hier: Gebruiksvoorwaarden